recent
أخبار ساخنة

هل الجمال مهم في الزواج ولا الموضوع نسبي؟


ج/ أحد الإحصائيات المشهورة بتقرر إن سبعين بالمائة من تقييم الناس الأولي للجمال بيعتمد على الوجه.
وهي دي المشكلة الحقيقية.
جمال الزوجة الشكلي له أربعة عوامل أساسية: الوجه- الجسد- مرحها وخفة دمها وأنوثتها- تبعلها كزوجة
للأسف محدش بيقارن ولا بيقيس غير على الوجه بنسبة كبيرة والجسم بنسبة أقل بتيجي تابعة للوجه أما الثالثة فدي غالبا محدش بياخد باله من أهميتها وروعتها والرابعة محدش بيكتشفها غير بعد الجواز.
الفكرة الأساسية: إن كل شخص بيخزن معايير الجمال في ذهنه من بيئته وثقافته.
وآه المعايير دي فعلا نسبية، فيه درجة قبح لا يمكن أن يتم الاختلاف عليها في معظم الثقافات التي نعرفها، لكن فعليا كثيرا ممن يقال فيهن غير جميلة ليست داخلة تحت دائرة القبح هذه، وإنما هي نفسها لو انتقلت لبيئة أخرى واهتمت بإبراز شكلها ومواطن جماله شوية= ببساطة هيتقال عليها جميلة.
معظم فاتنات هوليود من السود لو جت مصر ولبست لبس المصريين هيبوروا ومش هيتجوزوا.
شفت تعليقات في جروبات كتير على أمل علم الدين زوجة جورج كلوني من ستات مصريات كاتبين عاجبه فيها إيه دي مش حلوة أو بالكتير عادية وسايب نجمات هوليوود ورايح لدي؟!
فيه مواصفات هنا في مصر صاحبتها فعلا مبتلاقيش جواز وهي عينها المواصفات التي كان يتغزل فيها الشعراء العرب.
بالتأكيد فيه جمال متفق عليه وفيه دمامة متفق عليها لكن فعلا مساحة النسبية كبيرة.
والست الذكية لازم تجتهد عشان تبرز لزوجها أماكن جمالها وكمان اهتمت بمواطن الجمال غير الشكل زي دلعها وخفة دمها والرجل العاقل اللي بيفهم يحسن التمييز.
وبصراحة الست المصرية أحيانا بتكون مقصرة في إبراز جمالها جدا، وبصراحة الراجل المصري أحيانا بيكون مخه تعبان وما بيقدرش.
دايما بيكون فيه سؤال: فلان سايب مراته الجميلة جدا وراح لفلانة اللي مش حلوة، آه هي مش حلوة وفق معيار معين لكن عرفت تدخله من مدخل من المداخل التي لا تعدم المرأة واسعة الحيلة بلوغها.
الجزء التاني من الموضوع: إن الرجالة في تصوراتهم عن الجمال واستمتاعهم بالمرأة كزوجة مش بينطلقوا من تصور واحد للموضوع وإلا مكانش ستات كتير مش جميلات بل ربما دميمات اتجوزوا،
لكن المشكلة إنك تكوني انت مسجونة ملكيش خلطة اجتماعية بحدود شرعية، فعدم الخلطة بيخلي فرص زواجك مقتصرة على اللي بيدور على الشكل بصورة أساسية، لكن اللي بيدور على مواصفات متعدة الشكل مجرد جزء منها بيبقى عاوز بيئة اجتماعية يشوفك فيها ويشوف تصرفاتك فيحدد مواصفاتك مناسبة له ولا لأ.
الشيخ أحمد سالم
google-playkhamsatmostaqltradent